Skip to content
Vraag Verhelderen

Vraag Verhelderen

Om tot passende hulp te komen, bekijk je als professional samen met de jeugdige en/of ouders wat er aan de hand is. Welk probleem speelt er? Hoe ernstig is het probleem? Is het kind thuis veilig? Wat kunnen ouders en/of het netwerk zelf oppakken?

Lees meer:

Je brengt de hulpvraag in kaart. Een aantal punten wordt hierbij nagegaan:

  • Is er sprake van een hulpvraag waarbij er aanzienlijk meer inzet van een ouder/verzorger en/of professional wordt gevraagd, dan bij een kind met een normale/gezonde ontwikkeling? (normaliseren)
  • In welke gemeente staat de jeugdige ingeschreven? (i.v.m. woonplaatsbeginsel, zie administratieprotocol)
  • Kan de hulpvraag eventueel met behulp van het netwerk of de eigen kracht worden aangepakt?
  • Kan de hulpvraag met inzet van aanbod uit het voorliggend veld aangepakt worden? Je raadpleegt de sociale kaart van de betreffende gemeente.
  • Betreft de hulpvraag een vraag in het kader van jeugdhulp? Of is er mogelijk een andere wet die beter aansluit bij de hulpvraag? Bij jeugdigen van 17 jaar en ouder is er in de meeste gevallen andere wetgeving van toepassing. In sommige gevallen kan er sprake zijn van verlengde jeugdhulp. (Jeugdwet)
  • Vermoed je dat er sprake is van een onveilige situatie? Taxeer dan de veiligheid en maak gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Geeft de jeugdige en/of ouders toestemming voor het verwerken en/of delen van persoonsgegevens? (privacy protocol)

In de volgende situaties is het raadzaam advies te vragen aan het lokale team van de gemeente (toegang), of de jeugdige en/of ouders door te verwijzen naar het lokale team [1];

  • In geval van ondersteuningsvragen waarvan de inschatting is dat kortdurende ondersteuning voldoende is (enkele gesprekken)[2];
  • Bij meerdere problemen in het gezin (multi-problematiek, bijv. ook schulden, werk, etc.);
  • Wanneer de indruk bestaat dat de jeugdige en/of ouders hulp kunnen gebruiken bij het voeren van de regie;
  • Als er in het verleden al hulp is geboden;
  • Als de meldcode gevolgd is en bij stap 2 van deze meldcode blijkt dat jeugdige en/of ouders open staan voor hulp;
  • Wanneer de oorzaken dan wel gevolgen niet duidelijk zijn en er meer onderzoek nodig is (zie stap 2 van het handboek);
  • Wanneer er niet direct een passend hulpaanbod bekend of beschikbaar is. Het lokale team heeft goed zicht op het aanbod en de beschikbaarheid (zie stap 4);
  • Wanneer het een ondersteuningsvraag betreft die speelt in het onderwijs of de jeugdige dreigt uit te vallen van onderwijs;
  • Wanneer niet duidelijk is vanuit welke wetgeving ondersteuning geboden moet worden (bijvoorbeeld Wet langdurige zorg of Zorgverzekeringswet).

Je stelt de jeugdige en/of ouders op de hoogte van het vervolgproces, eventuele wachttijden en contactgegevens in geval van nood.


[1] Hoe de toegang of het lokale team georganiseerd is, is per gemeente verschillend genoemd en ingericht. Zo wordt bijvoorbeeld gesproken van een servicelijn, entreeteam, jeugdteam, het sociale wijkteam, de consulenten, etc.

[2] Dit aanbod is per gemeente verschillend.


Links

Administratieprotocol
Jeugdwet
Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp
Onderzoeksmiddelen bij richtlijn Samen beslissen over passende hulp
Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming
Verwijsindex
Meldcode Haaglanden
Veiligheidstaxatie-instrument ARIJ
Gefaseerd samenwerken aan veiligheid, Signs of safety, Bouwstenen Beter Samenspel

Documenten

Bestandsnaam Versie Datum Info
pdf Privacy in de jeugdhulp
pdf Handreikingen privacy
pdf Afwegingskader-Privacy-APRIL-2022
pdf ARIJ - Versie 3.0
pdf Signalen kaart jongeren